links boven

woensdag 25 augustus 2010

Oma´s vierkanten - Granny´s squares

Dit is het Traditionele  Oma´s  Vierkant - Traditional Granny




Oma´s Vierkant in het Midden - Granny in the Middle



Oma´s Vierkant in de Hoek - Corner Granny



Oma´s Strepen - Granny Stripes



Oma´s Patch Vierkanten - Four Patch Granny



Oma´s 9 Vierkanten - Nine Patch Granny




De makkelijkst beschrijving van een Granny:
Zelf helemaal beschreven, toen ik bezig was.

Maak een lus, 5 losse, maak de ring vast met een halve vaste.

1e Toer: 5 losse (waarvan de eerste 3 losse het 1e stokje is), 3 stokjes, 2 losse,
3 stokjes, 2 losse, 3 stokjes, 2 losse,  2 stokjes,sluit de ring met 1 halve vaste in de 3e begin losse 

2e Toer: Neem evt. een nieuwe kleur, begin met 5 losse (waarvan de eerste 3 losse het 1e stokje vormt),
3 stokjes in de hoeklus, 1 losse, 3 stokjes in de volgende hoeklus, 2 losse en weer 3 stokjes in dezelfde hoeklus, 1 losse, 3 stokjes in de volgende hoeklus, 2 losse, 3 stokjes in dezelfde hoeklus, 1 losse,
3 stokjes in de volgende hoeklus, 2 losse, 2 stokjes in dezelfde hoeklus, sluit de ring met 1 halve vaste in de 3e begin losse

3e Toer en alle volgende toeren, zoals 2e toer

Elke toer kan je evt. een andere kleur kiezen.
En je kan je granny natuurlijk net zo groot maken, als je wilt... .......
Dit is de basis, hiermee kan je al deze vierkanten maken...
Heb je de smaak te pakken, zijn er nog vele soorten en maten om vierkanten te maken .
Het kan een begin zijn van een eindeloos mooi sprei ......

Zelf haal ik mijn vierkanten uit het boekje :
200 CROCHET  BLOCKS for blankets,
 throws and afghans
van Jan Eaton
ISBN nr.978-0-7153-2141-6
Het is alleen in het engels verkrijgbaar, met enige oefening makkelijk uit te komen .
HIER volgt de tekening :


SUCCES VERZEKERD!



3 opmerkingen:

  1. Hoi, Ik zocht op oma's vierkant en kwam je patroonje tegen. Bedankt voor de duidelijke uitleg en ik ga hem uitproberen.
    Straks even mooie garen halen. Ik hou je wel op de hoogte.

    Groetjes,
    Linda

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi, ik ben bezig om een granny square te vergroten tot een kussenhoes. Ik vroeg me af of ik bij iedere nieuwe toer/kleur ergens moet vermeerderen?
    Ik heb nu ongeveer 7 rijen, maar heb bij de laatste rij het idee dat het wat gaat samentrekken. Voordat ik verder ga, wil ik even zeker weten dat ik goed bezig ben ;)
    Groetjes, B10e

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mooi blog en zo duidelijk. bedankt voor al de moeite.
    Groetjes

    BeantwoordenVerwijderen

Welkom op mijn blog! Altijd leuk als je een berichtje achterlaat! Groetjes Joke

Made by me