links boven

maandag 6 mei 2013

Gehaakt Baby Jurkje

Dit keer heb ik een leuk Haakpatroon
Was er al een tijdje naar op zoek...
Toen ik deze zag, moest ik het gelijk even uitproberen...


Heb dit patroon voor jullie vertaald

Met haaknaald nr. 4, ik gebruikte gewoon Zeeman wol.


BOBBELSTEEK: sla de draad over de haaknaald,
steek door de 2e steek, sla de draad om de haaknaald,
doe dit nog 2 keer tot je 7 lussen op de haaknaald hebt,
sla de draad om de haaknaald en trek deze in een keer door alle 7 lussen heen.

We beginnen met 50 losse 
TOER 1: Dubbel stokje in de 4e losse van de hoek,
dubbel stokjes in elke losse (47 st.)
TOER 2: 2 losse, draai het werk om
*1 dubbel stokje in de volgende 4 steken,
2 dubbel stokjes in de 5e steek
herhaal van * tot einde toer (57 st.)
TOER 3: 2 losse, draai het werk om
* 1 dubbel stokje in de volgende 5 steken,
2 dubbel stokjes in de 6e steek,
herhaal van * tot einde toer (67 st)
TOER 4: 2 losse, draai het werk om,
*1 dubbel stokje in de volgend 6 steken,
2 dubbel stokjes in de 7e steek,
herhaal van * tot einde toer (77 st.)
TOER 5:  2 losse, draai het werk om,
* 1 dubbel stokje in de volgende 7 steken,
2 dubbel stokjes in de 8e steek,
herhaal * tot einde toer (87 st.)
TOER 6: 2 losse, draai het werk om,
* 1 dubbel stokje in de volgend 8 steken,
2 dubbel stokjes in de 9e steek,
herhaal van * tot einde toer  (97 st.)
TOER 7: 2 losse, draai het werk om,
Haak in de 2e steek 2 bobbelsteken met 1 losse ertussen,
1 losse, haak in de volgende 3e steek weer 2 bobbels 
(herhaal dit nog 2 keer),
haak in de volgende 3e steek 1 bobbel
(Zowel links als rechts 4 en 1 halve bobbel 
aan de voorkant in totaal),
Sla 19 steken over
In de volgende steek  haak je 1 bobbel,
(zo ontstaat een ruimte voor het armsgat),
*1 losse, in de 3e steek haak je weer 2 bobbels
herhaal dit nog 7 keer
 (totaal 8 bobbels voor de achterkant),
Haak in de volgende 3e steek 1 bobbel
sla 19 steken over,
In volgende steek haak 1 bobbel,
*1 losse, in de 3e steek haak 2 bobbels
(herhaal nog 3 keer tot einde toer)*
1 losse, sla 1 steek over, 1 dubbel stokje in de laatste steek...

Zo nu heb je 2 x 4 en 1 halve bobbel aan de voorkant
 (linke voorkant en rechter voorkant) en
1 halve bobbel, 8 bobbels, 1 halve bobbel aan de achterkant
en 2 armsgaten van 19 steken voor elk gat.

TOER 8 T/M 16: 2 losse,* in elke 3e steek haak je 2 bobbels met 1 losse ertussen,
herhaal * tot einde toer,
dubbel stokje in de laatste steek

Als je het babyvestje lang genoeg vindt,
1 losse, het werk omdraaien 
en een rand vasten om het hele vestje haken

Aan de onderkant kan je nog een schulprandje haken,
1 halve vaste, 1 steek overslaan, 4 stokjes in een steek, 1 steek overslaan, 1 halve vaste etc....

Je kan er ook nog mouwtjes aan haken, als je wilt
Voor elke toer van de mouw haak je 6 keer de Bobbelsteek
Je haakt net zoveel toeren tot je het lang genoeg vindt,
Je begint onder de arm, je haakt eerst de 2 enkele bobbelsteken samen,
zo sluit het mooier aan en gaat zo verder.


Dit jurkje haakte ik zonder mouwtjes.
Ik werkte de mouwtjes alleen af met een schulprandje...


Natuurlijk met een bij passend Granny Mutsje!!!
Het haakpatroon van dit mutsje vind je hier

Liefs groetjes Lindevrouw

21 opmerkingen:

  1. Wat heb je dat weer leuk gemaakt!

    Groetjes
    Angeline

    BeantwoordenVerwijderen
  2. fantastisch ♥ mooi

    liefs jenneke

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Prachtig gehaakt.
    ik ben druk voor de baby born aan het haken, zou dit jurkje de pop ook passen of zou ik dan met een dunnere haaknaald moeten haken.

    sieneke

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Super leuk Joke, mooi ook voor sterrenmutsjes.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Super! Dank je wel voor het delen :)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat een mooi setje.
    Dank je wel voor het delen.
    Marian

    BeantwoordenVerwijderen
  7. O ZO SCHATTIG ! Mooi !
    En mooi roze kussen (vorige post) !

    Fijn weekend nog ..

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat een prachtig setje Joke, leuk dat je het patroon wilt delen.

    Groetjes Inge

    BeantwoordenVerwijderen
  9. hoi ik wil heel graag dit schattige stelletje haken, echter ik kom telkens niet uit met het stekenaantal? in de 1e gaat het goed, de 2e echter geeft telkens 'n verschil van 1 steek en in de daaropvolgende toer weer eentje minder. wat doe ik niet goed? of wat klopt er in het patroontje niet?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. elke toer begin je met 2 losse, in dezelfde steek haak je gelijk je 1e dubbele stokje en vervolg je het patroon. Hopelijk kom je er nu uit! groetjes Joke

      Verwijderen







    2. hbeb hetzelfd probleem als Mirjam ondanke ik in elke toer na de losse direct in dezelfd steek het dubbele stokje haak. Wat doe i niet goed. Heb het werk meerdere malen losgemaakt. Heb zelf het patroon getekend.

      Verwijderen
    3. Zijn jullie er uiteindelijk qan uit gekomen? Voor mijn gevoel moet de eerste toer dubbele stokjes deelbaar zijn door 5.
      Of je moet de laatste herhaling niet helemaal afmaken

      Verwijderen
  10. Ik heb me suf zitten tobben, maar kreeg het niet kloppend. Ik heb toen naar het engelse patroon gekeken en vond toen hoe het kwam. De bobbels moeten niet in de derde, maar steeds in de vierde gemaakt worden. Er staat in het engelse patroon: drie steken overslaan (tussen de bobbels). Nu komt het wel uit.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. ik vind het een super leuk patroon. maar loop vast op de bobbel steek

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Het haakpatroon is nu aangepast! Moet nu wel kloppen! Succes! Groetjes Joke

    BeantwoordenVerwijderen

Welkom op mijn blog! Altijd leuk als je een berichtje achterlaat! Groetjes Joke

Made by me